Klassbeskrivning

Skivstång & Trigger
Ett skivstångspass med enkla och effektiva rörelser för hela kroppen  med extra fokus på hållning. Vi arbetar igenom kroppen under 40 min och avslutar med 20 min roller och triggerboll för att släppa på spänningar och öka cirkulationen i framför allt bröstrygg, ländrygg, rumpa, nacke och axlar. 

Mixpass
Detta är en klass som är utformat efter hur din kropp är byggd och dess funktioner. Under 60 min har du fokus på att stärka och balansera kroppen på ett dynamiskt och skonsamt sätt. Du tränar stabilitet, styrka, rörlighet uthållighet och balans. Klassen passar både nybörjare som van tränande då både enklare och tuffare alternativ ges under klassens gång.

Intervall-Tabata
Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIT där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar med korta vilor under en förutbestämd tid, ofta 4 min. Varje träningsrunda innehåller 8 repetitioner som du utför i 20 sek med vila i 10 sek mellan varje repetition.
Att träna Tabata är en optimal träningsform då du på väldigt kort tid kan förbättra konditionen och muskelstyrkan.

Regelbunden Tabata-träning har följande fördelar:
– Ökar konditionen
– Ökar muskelstyrkan
– Bra för hjärta och lungor, motverkar hjärt- och kärlsjukdomar
-Ökar fettförbränningen
– Du behåller musklerna samtidigt som du förbränner fett
– Bra mot övervikt
– Blodsockerbalansen förbättras

Boxning 
Här tränar du kondition, koordination, styrka och explosivitet. Övningar är hämtade från MMA, Kickboxning men har sitt fokus i den klassiska boxningen. Du arbetar tillsammans med en vän i par och ni använder er av handskar och mitsar.

Cirkelträning 
Detta är ett stationspass med en mix av både styrka och konditionsövningar. Den röda tråden är som vanligt på X animos klasser ett extra fokus på hållning, dvs mage, rygg och rumpa.

X animo-Fit
Kondition och styrka under 45 min. Vi inspireras av Crossfitens värld och arbetar effektivt och intensivt under tid.
8 min Överkropp
8 min Underkropp
8 min Kondition 
8 min mage och rygg

Styrkeintervall & Trigger
30 min träning med korta och intensiva styrkeövningar med vikter och skivstång. Vi avslutar med foamroller för att släppa på spänningar och öka cirkulationen i framför allt bröstrygg, ländrygg och säte.

Cirkel-Tabata
Läs information ovan om effekterna från Tabata.
Passet är upplagt i fem olika stationer där vi använder redskap likt,
vikter, skivstång och gummiband.

Dans & Puls
Enkel koreografi med fokus på kondition och dansglädje
Ger dig 30 svettiga och fartfyllda minuter. Inga förkunskaper krävs och
även om en är född med två högerfötter så kommer passet gå som en dans.

Yin & Mind
Ett pass som är inspirerat av Yin Yogans kravlösa och enkla sätt
att hitta rörlighet där de behövs, vi kombinerar detta med fokus på vår andning och dess basala funktion i kroppen. En avslappnad och avkopplad stund från tidens stress, prestation och krav. 30 min av fokus på ditt välbefinnande.